Rutiny v životě daytradera

08.09.2012 02:02

 

Trading je hodně individualistický, řekl bych vyloženě samotářský byznys. V tradingu všechno záleží pouze na vašem rozhodnutí. Nikdo vám do ničeho nemůže povídat, nikdo vás nebude nutit k práci nebo kontrolovat, jestli pracujete skutečně poctivě, ale také jen vy nesete veškerou odpovědnost. Žádný šéf, žádná kontrola shora, nic takového... Profesionální trader je sám sobě šéfem, koučem, zaměstnancem, asistentkou i auditorem. A to vyžaduje skloubit dohromady skutečně již značné množství pracovních činností. Většinu takových činností je navíc potředba vykonávat každý den a je tedy dobré dát věcem řád a udělat z nich skutečně rutinní záležitost, kterou jednoduše děláme každý den a nepřemýšlíme, jestli se nám zrovna chce nebo zda máme čas. Máme, je to naše práce.

V rámci své praxe jsem si nastavil tyto rutinní záležitosti:

 

Briefing před otevřením trhu - na přípravu mám vyhrazenou zhruba hodinu a půl (briefing obvykle začíná ve 14:00), protože se jedná o velmi důležitou součást obchodování, která může z velké míry rozhodnout o kvalitě následného výkonu. Součástí briefingu je:

  • Příprava pracovního místa - je dobré mít při obchodování na stole / po ruce skutečně jen to, co k obchodování potřebujeme. Jen málokomu se dobře pracuje v chaosu a já mezi takové jedince opravdu nepatřím, proto každé obchodování začínám přípravou pracovního místa. Prostě rád pracuji v příjemném prostředí. Součástí přípravy pracovny je pak i příprava občerstvení, čaje, kávy apod. Dále samozřejmě vypínám zvonění na telefonu, protože poslední, co bych chtěl je, aby mi začal zvonit telefon uprostřed exekuce.
  • Spuštění obchodních programů - programy napojuji nejdříve na paper account a na live přepínám až těsně před otevřením. Vyhnu se tak nebezpečí nechtěného vstupu, kdyby náhodou cokoli.
  • Kontrola obchodního kalendáře a ohlášených reportů - v čase vyhlašování významných reportů dochází často ke zvýšené aktivitě a volatilitě a je dobré o nich vědět.
  • Založení "denního záznamu" v OneNote a složky na dokumenty pořízené v průběhu obchodování (screenshoty a videozáznam obchodování).
  • Analýza vyšších timeframe - před samotným obchodování mám rád přehled o situaci na trhu, studuji denní a dvou hodinový graf, kde získám náhled, v jaké fázi se trh aktuálně nachází, zda trenduje nebo se obchoduje v rozpětí, jak moc je volatilní atd. Dále si na nižším tf připravuji konkrétní plán, v jakých oblastech a jakým směrem budu mít případně zájem obchodovat. Taková příprava mi pak dává větší sebedůvěru a jistotu při samotném realizování obchodů, protože v nich cítím určitou vyšší logiku, než jen "náhodné" uspořádání svící na nejnižším timeframe. Poznámky k přípravě zapisuji do "denního záznamu" v OneNote a na konci pořídím screenshoty přípravy a založím do složky s denními záznamy.
  • Pečlivé zopakování obchodních metod - opakování je matka moudrosti v tomto případě to platí dvojnásob. Je velmi nebezpečné podlehnout pocitu, že svou strategii známe, protože jsme ji vymysleli, takže kdo by ji mohl znát lépe. Mnohokrát se mi na vlastní kůži potvrdilo, že v momentě, kdy časujeme obchod, je náš mozek schopen zapomenout i jak se jmenujeme, takže vypustit nějakou podmínku pro vstup do obchodu, to jde samo. Proto je opravdu důležité tento bod každý den zopakovat.
  • Stanovení cílů pro dnešní obchodování - cíle jsou velmi důležité, protože těžko někam dojdeme, když nevíme, kam míříme. Proto si na každý den stanovuji cíle, na které se při obchodování zaměřuji. Cíle jsou zaměřené spíše na proces, než na výsledek. Samozřejmě mám i denní finanční cíle, který vychází ze strategieckého plánování, ale důležitější jsou pro mě cíle se zaměřením na obchodní dovednosti, protože splnění finančních cílů v konkrétní den není až tak v našich možnostech ovlivnit.
  • Krátká meditace - cílem meditace je uvolnit všechny myšlenky a nechat je jít. Celý osobní život v tu chvíli odplouvá. Do mého trading roomu nepatří nic zvenčí. Nic z osobního života zde nemá co dělat. Tohle je byznys.
  • V 15:28 přepínám na živý účet a zapínám nahrávání videozáznamu. Zjistil jsem totiž, že než bych stihl v průběhu obchodu zapsat emotivní myšlenku, která mi proběhne hlavou, vstupní příležitost by byla ta tam. Proto jsem zvolil cestu videozáznamů celé obchodní seance. V průběhu obchodování praktikuji samomluvu a stačí mi, když myšlenku vyslovím a vím, že je vše zaznamenáno.

 

Detailní vedení záznamů o obchodování - v průběhu obchodování, především ve chvílích, kdy neočekávám vstup, si zapisuji poznámky k zajímavým situacím na trhu. Tyto poznámky jsou spíše technického charakteru (analýza struktury trhu apod.), oproti tomu cílem videozáznamu je spíše zachycení psychologického aspektu. Po ukončení obchodování ještě přepíši obchody z obchodní platformy do deníku a současně do druhého deníku zapíši "strategy" obchody, tedy takové, jak měly být provedeny v ideálním případě přesně podle strategie. Tyto dvojí záznamy o obchodech mi poskytují neustálou zpětnou vazbu o mém výkonu v porovnání s tím, jak by to mělo vypadat. Je zde tedy prostor pak vyhledávat právě ta místa, kde to ideální nebylo a pomocí videozáznamu analyzovat příciny a hledat možnosti nápravy, zlepšení.

 

Víkendová "porada" - představuje mé soukromé sezení, kdy se snažím na věci podívat z pohledu trenéra. Vyhodnocuji uplynulý týden, kontroluji, zda jsem splnil cíle, které jsem na tento týden měl stanovené, dále pak studuji realizované (případně vynechané) obchody a hledám prostor pro zlepšení. Tím myslím především zlepšení v mém výkonu, nikoli ve strategii, rozvrtávání a nekonečné vylepšování strategie totiž obvykle vede k horším výsledkům. Závěrem z víkendové "porady" je stanovení nových cílů na následující týden. Na konci ještě zálohuji všechny dokumenty pořízené v průběhu týdne a tím víkendová porada končí.

 

Měsíční uzávěrka - cílem je zhodnotit celkové výsledky obchodování za poslední měsíc a připravit plán a cíle pro následující měsíc. Formuluji hlavní chyby, kterých jsem se dopouštěl, ale také vyzdvihnu své úspěchy (nikdo jiný to za mě neudělá). Podrobně si také projdu všechny obchody za celý měsíc a komentáře, které jsem si poznamenal. Na konci stanovím hlavní cíle na následující měsíc. Ty se snažím definovat tak, abych se vyvaroval opakování minulých chyb a současně opakoval to, co jsem dělal dobře.

 

 

Diskusní téma: Rutiny v životě daytradera

Datum: 10.09.2012

Vložil: Yenda66

Titulek: příprava

Máš to tedy velmi dobře ošéfované. Mám ještě obrovské rezervy v přípravě. Nicméně, trápí mě nedostatek času... Práce, rodina, sport... Ale článek je supr inspirace.

Datum: 10.09.2012

Vložil: Smith

Titulek: Re: příprava

...článek prezentuje určitý ideál, což samozřejmě neznamená, že se mi vždy podaří vše na 100% dodržet :-)

Přidat nový příspěvek