Jak zvládat "horší" období

06.09.2012 00:51

 

Každý obchodník by měl jistě rád k dispozici strategii, která má jen samá dobrá období. Ovšem Svatý grál, jak víme, alespoň v této podobě neexistuje. A je rozhodně snazší, než Svatý grál neustále hledat a nakonec padnout vyčerpáním a bez úspěchu, najít a naučit se pracovat se strategií, která má sice svá horší období, ale v pro nás přijatelné míře (především co se velikosti drawdownu týká), ale má také svá lepší období, celkově pak nabízí přijatelné/komfortní parametry a především je profitabilní. 

 

Jaká "horší" období mohou nastat ?

1) delší ztrátová série

2) delší období bez dobrých příležitostí obchodovat

... anebo kombinace obojího...

 

Ad 1) Ztráty jsou pochopitelně nepříjemné pro každého obchodníka, ale je potřeba naučit se je přijímat, aniž bychom si to brali osobně. Mám tedy na mysli standardní systémové ztráty. Není to naše chyba, že právě tento obchod skončil ztrátou. To jsme dopředu nemohli vědět. Nikdo to nemohl s jistotou vědět. Naší starostí je jen to, abychom celý obchod, od jeho přípravy, přes exekuci a řízení až po výstup, provedli přesně tak, jak máme, jak nám říká naše strategie. Ta totiž představuje tu výhodu na trhu, která nakonec přinese peníze na náš účet a to, v jakém pořadí jednotlivé obchody přicházejí, nelze ovlivnit. Navíc každá další ztráta s sebou nese vyšší pravděpodobnost toho, že další obchod již bude zisk a z tohoto pohledu se na ztrátu dá hledět i s úsměvem:-).

 

Ad 2) Protože profesionální obchodování spočívá v tom, že si počkáme na skutečně dobré příležitosti, obchodujeme jen velmi specifické situace. Je přirozené, že nemůžeme očekávat, že nám trh bude tyto příležitosti s pravidelností švýcarských hodinek nadělovat každý den ve stejném počtu. Je potřeba skutečně pochopit, že trh absolutně nezajímá naše strategie nebo naše přání. A také je potřeba skutečně pochopit, že z dlouhodobého pohledu je jedno, zda uděláme tento týden 2 obchody a příští 10 nebo naopak. A hlavně nezapomínejme, že platí "obchoduj méně, vydělávej více" a že dobrého obchodníka dělá právě schopnost počkat si na dobrou příležitost třeba i několik dní a pak bez váhání jednat. Na druhou stranu je potřeba být vždy připraven na to, že každý den může nadělit i několik obchodních signálů za sebou a i v takové situaci je velmi důležité umět bez váhání jednat a obchodovat.

 

Trading jako firma

Obchodování je byznys jako každý jiný. A stejně jako v jakémkoli jiném byznysu s sebou nese období ziskovější a méně zisková, případně ztrátová. A je potřeba se na to připravit. Obchodníci často v tradingu hledají pravidelnost příjmu a jsou rozladěni, když jim ji trh neposkytuje. Ovšem pokud se nad obchodováním zamyslíme z pohledu klasického podnikání, uvidímě věci v novém světle.

Dobrou analogii nám může poskytnout napříkald obchod s automobily. Představme si, že namísto obchodování provozujeme třeba autobazar. Máme určitou obchodní strategii, v tomto případě obchodníky na ploše autobazaru s dobrou prodejní prezentací. Úkolem těchto obchodníků je vyhledávat a realizovat obchodní příležitosti, stejně tak jako je úkolem tradera vyhledávat a realizovat obchody. Máme finanční plán a na jeho základě i měsíční, týdenní a denní cíle. Prodejci autobazaru každý den čekají na zákazníky, kteří se přijdou podívat a snaží se realizovat obchod. Mají dlouhodobou statistiku, kolik návštěvníků průměrně denně přijde, kolik z nich stihnou oslovit a v jakém procentu případů uzavřou obchod. Prodejci mají dále za úkol zákazníkům prodat doplňkové zboží a služby v určitém objemu. Ví, že dlouhodobě své cíle dokáží splnit, ale také ví, že přirozeně existují měsíce, kdy se prodá více aut a měsíce, kdy prodeje váznou. Tuto distribuci nedokáží ovlivnit, protože chování zákazníků podléhá mnoha vlivům a subjektivním rozhodnutím. Například v zimě se auta prodávají méně než v létě, v deštivém počasí méně než za slunného dne. O víkendech chodí zase více lidí, protože ve všední den jsou v práci atd... Trh s automobily má své zákonitosti. I svou nepředvídatelnost. Stejně jako trh akciový, komoditní, derivátový nebo jakýkoli jiný. A každý obchodník/trader se s tím musí smířit. Stejně tak jako majitel autobazaru totiž ví, že dlouhodobě má na trhu výhodu, že jeho strategie je funkční a profitabilní, protože to má ověřeno dlouhodobou historickou statistikou, a tak ví, že nemá příliš význam trápit se výsledky posledního dne nebo týdne. A ví, že po slabším měsíci zase přijde měsíc silnější.

To, že se obchodníci trápí obdobími ztrát nebo obdobími s nedostatkem obchodních příležitostí, je dáno (podle mého názoru) především jejich nevhodným očekáváním. Z nějakého důvodu předpokládají, že si z trhu odnesou tu "svoji" částku každý měsíc a jsou pak rozladěni, když jim trh takovou částku nenabídne. Nejlepším řešením je tedy dobře poznat a především přijmout charakter naší strategie a změnit naše očekávání a úhel pohledu. Pokud je naše strategie dostatečně profitabilní a v dlouhodobém horizontu poskytuje přijatelné parametry a zhodnocení, podívejme se na to, jak distribuovala zisky a ztráty v minulosti a skutečně pochopme, že podobné to bude i nadále a že období ztrátových sérií nebo jen občasných obchodů jsou střídána obdobími výraznějších zisků a častých příležitostí.

 

 

 

Diskusní téma: Jak zvládat "horší" období

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek


Tvorba webových stránek zdarma Webnode